פיתוח שמיעה 1 ו-2 (לשעבר פיתוח שמיעה א')

תחום: פיתוח שמיעה

חובה במסלול: כל המסלולים

משך הקורס: שנתי

שעות שבועיות: 3

נקודות אקדמיות: 6

תנאי קדם: ראה הערות

תנאי קדם - הערות: קבלה לרימון.

תוצר למידה:

יכולת לזהות מרווחים, מלודיות חד קוליות ערכי מקצב ומשקלים, סולמות שונים, מהלכים הרמוניים, סוגי אקורדים והיפוכיהם. התלמיד יוכל לשיר מן הדף קטעים שהכיר וקטעים בקריאה ראשונה.

נושאי הלימוד בקורס פיתוח שמיעה מוסיקלית א'

זיהוי ושירה של מרווחים ומודוסים (כנסייתיים).פיתוח שמיעה
זיהוי ושירה של אקורדים משולשים בהיפוכים, מרובע דומיננטי בהיפוכים ומרובעים מז'וריים ומינוריים במצב יסודי.
הכתבות מלודיות דיאטוניות קלאסיות והכתבות הרמוניות דיאטוניות קלאסיות (עם תנועות מלודיות).
הכתבות משולבות (מלודיות-הרמוניות) דיאטוניות ג'אזיות.
שירה (עם ניצוח) של סולפג' טונלי (מוכן, בקריאה ראשונה ותוך כדי נגינה).

 

שיטת ואופן ההוראה בקורס 

הדגמות הסברים ותרגולים.

 

פיתוח שמיעה מוסיקלית א'

פיתוח שמיעה מוזיקלית מתארת את יכולתנו לחבר בין תורת המוזיקה (תווים, מרווחים, אקורדים, סולמות ולחנים) יחד עם צלילים שאנו שומעים. במילים אחרות, אנו בונים גשר המחבר בין השפה המוזיקלית התבניתית, קרי התיאוריה המוזיקלית, לבין מה שאנו שומעים ומה שאנו מדמיינים ומזמזמים בראשנו, תופעה שכל מוזיקאי באשר הוא בהחלט יכול להזדהות עמה.

מדוע כדאי לשים את הדגש על פיתוח שמיעה?

ישנם מוזיקאים ששמיעתם המוזיקלית מגיעה בצורה אינטואיטיבית, אך רבים נוהגים לפתחה ולרכוש את הכלים הנדרשים כדי להוציאה אל הפועל.

ככל שאנו מאמנים את אוזנינו כך שיכירו בחיבור שבין הצלילים הנשמעים לבין תבנית הלא היא שפת המוזיקה, כך אנו משתפרים במגוון היבטים שונים לרבות נגינה בטוחה יותר, יכולת אלתור גבוהה ויכולת לחזות את המבנים המוסיקליים השונים.

למי שמיעה מוסיקלית יכולה להתאים?

כל מוזיקאי המבקש לרכוש ולשכלל כלי עוצמתי זה, ימצא עזר רב בסדנה המיועדת לפיתוח שמיעה מוזיקלית.

נדיר יהיה למצוא בית ספר למוזיקה שאיננו שם את הדגש על נושא זה המתמקד בזיהוי צלילים ותווים, נקיבה בשמותיהם ויצירת תמלול של הכתוב. ברמות מתקדמות יותר, הרי שפיתוח שמיעה הנעשה בצורה הדרגתית ונכונה, יכול לסייע רבות באלתור על פי אותם כללים הרמוניים.

פיתוח האינסטינקט הטבעי

רואים ומתקנאים במוזיקאים שיכולים לנגן בחופשיות ובקלילות? באלו שמאלתרים סולואים מדהימים או יוצרים את המוזיקה שלהם לכאורה ללא כל מאמץ?

פיתוח שמיעה הוא המפתח החשוב ביותר אשר מלמד את המוזיקאים כיצד לזהות אלמנטים מוזיקליים באופן אינסטינקטיבי ומהיר. זוהי דרך נפלאה לחשוב להוציא לפועל לחן חדש שהזדמזם בראשכם ולהפוך את הדמיון הפורה למציאות ערבה לאוזן.

"אין לי את זה"

תחושה מתסכלת שמאפיינת רבים מן התלמידים שזה עתה רק מתחילים את התהליך. ועם זאת, מסיבה זו בדיוק בבית ספר רימון מוצעת תכנית לפיתוח השמיעה המוזיקלית המלמדת צעד אחר צעד כיצד לעבד את הצלילים שמזדמנים לאוזנינו לכדי פעולה.

מה לומדים בפועל?

פיתוח השמיעה מתבסס על מגוון רחב של נושאי לימוד החל משירת הצלילים (תחום העונה לשם סולפג'); טכניקה מצוינת לגיבוש לחן חדש המדומיין בראשנו והוצאתו אל הפועל, דרך הקשבה וזיהוי תבניות הרמוניות המאפשרת אלתורים מרשימים ועד למרווחים, מושג המתאר התאגדות בין שני צלילים אשר יוצרים צליל מגוון וערב לאוזן. לימוד המרווחים מקנה טכניקה נפלאה ופשוטה לאלו מכם שתמיד מחפשים אחר האקורד השונה והמיוחד.

רוצים ללמוד ברימון?

השאירו פרטים




    מאשר/ת קבלת הודעות וניוזלטר מרימון



    מוזמנים לעקוב אחרינו

    כלי נגישות